Viktblogg XXIX - Captains of Crush

Greetings earthlings.
Ställde mig på vågen och såg att det ínte hänt något på en vecka.
Jag är nöjd, för jag har bara gått en timme - blåsorna, har inte gjort mer än att använda Compeedplåster - och inte varit lika noga med maten.
Ska köra lite mer räkor och lax nu, försökte mig på att äta mest tonfisk, men det ääääär så tråkigt.
Har lagt upp lite lätt träning ändå. Ska satsa på handstyrka och har därför köpt en handstärkare från www.gymgrossisten.com, Captains of Crush 2,5. Hämtade ut den igår och kör i skrivande stund ett lite enklare pass med den.
Min gamla, en svart sak från TeamSportia, Intersport eller sportavdelningen på OBS!, har jag använt rätt mycket i 15 år.
Handstyrka - greppträning
Träningen med den gamla gick till på följande sätt.
Jag sträckte armen rakt upp i luften och klämde ihop den 20 ggr i hyffsat snabb följd, sen släppte jag ner armen och gjorde likadant med den andra.
Bytte tills jag gjort 100 med båda armarna.
Det var innan frukost, sen körde jag ett pass precis efter frukost och sen ett innan dusch och ett sista innan bussen till skolan, eller innan jag körde iväg på jobbet.
Fyra set a 100 reps, alltså 400 reps.
Sen körde jag ett pass direkt när jag kom hem, ett innan middagen och sen ett innan jag borstade tänderna och ett sista innan jag gick och la mig.
Fyra set a 100 reps, alltså 400 reps till.
Totalt 800 reps per dag. Det har jag kört från och till under 15 år, ca 2 månader i stöten med 2-3 månaders vila.
Nu är det annat som gäller.
Fem set a 3 reps på morgonen och lika många innan middag.
Klarar heller inte att stänga denna nya tingest utan har ca 1,5cm-2cm kvar med högerhanden och 2cm-2,5cm med vänstern.
Greppet på den gamla är ett mjukt skumgummi, på den nya är det fräst aluminium.......ajsing. Blir lite grövre hud i framtiden alltså.
Balans
Ska beställa en balansplatta också, en rund platta med halvboll under.
Kom på att några av världens bästa idrottare, de som varit och är överlägsna i sin sport har ofta haft väldigt bra balans.
Uppmärksammade det första gången när jag såg ett tv-program om Simon Ammann där man fick se att hemligheten bakom hans dominans inom backhoppningen är till stor del hand balansträning.
Likadant bör det ha varit med Ingermar Stenmark, bilden av honom på en enhjuling sitter som klistrad på näthinnan. Lagt ut en bevakning på blocket på enhjuling i Norrbotten. :-S
Balansen, eller BRA balans ska jag säga, gör ju att kroppen inte behöver kompensera när man tränar. Den tänkta muskeln, eller muskelgruppen får bära den största bördan, som ju är tanken och träningen blir mer effektiv.
Fysiskt arbete blir också lättare som man har en bra balans.
Det är tanken. Innan plattan kommit försöker jag stå på ett ben så mycket som möjligt. I duschen, när jag borstar tänderna, när jag diskar, när jag stryker osv.
Ska ta fram mina hantlar också, då blir träningen stående på ett ben!
Stretcha
Är ju stel som en pinne också så ordentlig stretching varje kväll är något jag ska börja med.
Ja, så blev det en blogg av det här också. Kommer förmodligen en till inom kort, kanske inte en viktblogg men lite mer om allt annat som händer.
Musik ja varför inte lite Thrash metal?
Shattered minds med Chained. Kolla spotify.
Vet inte hur man länkar dit, men det kanske någon av alla mina tusentals läsare vet ;-)
Hejs...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Du e verkligen superduktig Elias!!! Wow, vad du har lyckats bra och hejja, hejja dig:-)! Du, tänkte på detta med tonfisk som kan bli lite trist som det är...jag har ett gott salladsrecept som går superfort att göra. Köp en färdig salladsmix som heter grekisk salladsmix ( innehåller färdig nyttigare dressingmix och fetaost. Blanda ner sköljda röda kidneybönor (finns färdiga på burk) och hackade dadlar samt två kokta ägg och till sist lite naturella cashewnötter. Färdigt!!! Å jättegott! Kram till dig!/Jenny Youngström

2012-05-08 @ 21:19:51
Postat av: Lajje

Tack för tipset Jenny. Försöker dock kapa bort allt fett och det mesta av kolhydraterna, så nötter, dadlar och fetaost faller bort just nu i alla fall. Bönor gillar jag inte alls ;-)

Men tack ändå som sagt.

2012-05-09 @ 21:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0